Sunday 4 September 2011

Raya Dulu vs Raya Sekarang: Kuih Raya

Raya dolu-dolu..................

Masa aku kecil dulu, mak rajin buat kuih raya. Pembantunya mestilah anak-anak daranya termasuk aku lah tu..Kuih raya yang selalu mak buat sudah semestinya kuih bahulu, kuih bangkit, biskut kacang mazola, biskut makmur, samperit, biskut sampan, biskut sarang semut, dan banyak lagi yang aku tak ingat...

Kalau bakar kuih bangkit dan bahulu, mak bakar dalam periuk yang atasnya dilapik dengan bara sabut kelapa...berpeluh2 beb dengan panas api, bara, matahari, asap, menahan puasa lagi...tapi hasilnya memang superb, kuih bangkit harum semerbak, putih serlah, cair dalam mulut dan kuih bahulu lembut anjal gitu....

kalau bakar biskut lain, mak guna oven elektrik bulat yang penutup buka dari atas. Ada cermin bulat ditengah2 untuk intai biskut dah masak ke belum...bila oven tu rosak, mahal pulak nak baiki, mak bertukar kepada oven hitam cap rama-rama 4 segi tapi pakai dapur gas je.....

Tugas aku, tolong asingkan biskut yang dah siap bakar dari tudung periuk...cungkil sket2 je pakai hujung pisau...tak sempat sejuk dah kena cungkil sebab mak tak banyak tudung periuk nak buat lapik....memang kena hati-hati la...mak dulu garang giler...kuih pecah je aku kena bebel gile2...yelah..ingat senang ke nak buat..kemudian susun dalam tin biskut yang mak dah basuh dan jemur tengah panas....macam-macam saiz dan rupa tin...selalunya tin milo dan susu snow P7...mak aku sanggup ooo simpan tin tu semua elok2 bertahun2....ada guna katanya...simpan kuih raya lama pun still rapuh...>memang la rasa rapuh je sebab kuih tu tak tahan lama..cepat je kena ngap!!

Bila raya je, penuh kuih berbalang2 atas meja...kenapa buat banyak? sebab mulut nak melantak tu ramai..anak berderet..tetamu lagi....:-P. Mak sampai terpaksa sorok kuih tu supaya tetamu dapat makan...anak2 buaya ni pantang je nampak....asyik buat-buat lupa tengah puasa...oopppsss!

Takdenya kuih tunjuk-tunjuk.....sebab tu biskut raya dulu tak sempat habis raya dah tinggal serdak...tu pun berebut jugak nak makan...tabur dalam milo...cedok makan dengan sudu...oh!heaven!

Mak jugak rajin buat kuih siput berkilo2...letih aku tenyeh kat kayu jalur2 tu nak jadikan bentuk kulit siput...takdenya mak aku kasik gunting je...jangan jadi pemalas katanya...seksa tu beb sekali harung sampai 5 kilo.."siput tu gulung kecik2..jangan buat besaq2 macam siput vavi pulak", berulang2 mak aku pesan...nak buat tu punyalah lama...bila dah siap, secekak secekak abang dan kakak aku datang amik sambil lalu....hangin aku...buat rasa apa kalau amik secekak..nak rasa amik sebutir je dah la.....

Pagi raya mesti ada sebijik kek butter choclate marble sebijik...berebut anak makan....sampai hari ni resepi sama yang aku buat tak sesedap mak buat....>ke aku yang tangan kayu?

Raya sekarang....

Bila anak-anak dah dewasa dan berkahwin, mak dah tak larat nak buat kuih banyak2 sebab dah tak ramai yang nak menolong...tak banyak pun, setiap anak mesti ada 2 3 balang mak kasik... Lagi pun anak2 pun ada bawak balik biskut tunjuk...

Kuih bangkit, biskut kacang mazola, dan biskut makmur antara biskut yang masih bertahan dan mendapat permintaan....

Aku heran betul...ntah masa bila mak boleh buat biskut tu semua berbalang2 sorang2...malam masa aku tolong dapat la 3 balang..pastu tido sama2..bangun pagi je aku tengok dah ada 5 balang extra...my mom is supermak!!!!

Bila aku dah kawen, sebijik kuih pun aku tak buat..kuih tunjuk pun aku tak pandang..nak lepas gian makan biskut raya aku pi rumah orang...huahuahua....tak pun aku kerjakan biskut raya mak mentua...

Lagi pun, kat rumah aku ada bread toaster je..jenuh nak habiskan satu adunan pun..buat penat je...

Kat rumah aku cuma ada kerepek pisang, muruku, kacang, dan segala macam kerepek ntah apa nama....
Buat sendiri??? Huh! Jangan harap....Laki aku bawak balik dari Banting je....

Kerepek raya rumah aku..eh!eh! ada terselit 2 jenis kuih raya la...itu pun orang beri...hehehe

Buat apa kuih raya2 banyak...seminggu raya pintu rumah aku berkunci...balik raya dah mula kerja...then balik malam berkunci lagi...hari cuti pi jemputan open house...maka berkulat je nanti kuih tu semua..jangan membazir..nanti Tuhan marah... kalau kerepek tu semua gerenti habis sebab sendirik tak berenti menguyah...nak tidur pun sempat lagi kunyah...hehehhee

Lagipun..aku kena jaga badan...biskut2 tu semua banyak kalori...hahahahah iyolah tu......

Note : Aku rindu suasana raya dulu...beramai2 buat kuih raya... bergaduh.. berbaik... bergurau....

No comments: