Sunday 11 September 2011

Raya Dolu & Raya Sekarang: Tradisi Kunjung Mengunjungi

Raya dolu

"Selamat Hari Raya. Mintak maaf banyak2 ye. Raya nanti datanglah rumah. Mesti datang tau."

Itu ucapan yang selalu aku ucapkan bila bersalaman dengan kawan2. Siap ada ayat paksa tersirat suruh datang rumah lagi..

Maka bila tiba hari raya....
Berpusu2 orang datang rumah...sedara mara, kawan bapak, kawan abang, kawan kakak, kawan aku, anak murid bapak...>>eh!eh! kawan mak takde ke? Kawan mak ikut laki dia beraya tempat lain. Kalau laki dia kawan bapak aku..tu di kira masuk kategori kawan bapak la..

Raya pertama biasanya sedara mara lah yang singgah...sampai tengah malam pun ada juga yang sampai...maklumlah masing2 dok jauh...lagi pun alang2 dah sampai semua rumah nak di kunjung....

Raya kedua selalunya kawan2 dah terjerit kat bawah..."Assalamualaikum! Kami nak raya!"...datang pulak berpusu2...ada yang aku kenal...ada yang kawan aku bawak kawan dia...tapi singgah kejap je....dapat duit raya terus cabut...buat penat mak aku hidang kuih raya dan air gas je....

Kawan2 abang dan kakak takdelah datang jerit2 gitu...masing2 sopanlah...maklumlah dah teruna dara...yang peliknya bila depa nak balik, diangkutnya sekali abang dan kakak aku tu...ntah mana merayau...pandai betul abang kakak aku tu...pantang kawan ajak...nak ngelat je....akhirnya aku jugak kena tolong mak layan tetamu...tak renti2 orang datang...penat ooo...hampeh! Bapak tak bagi aku ikut merayau..."Hang kecik lagi..dok rumah!Satgi hilang nak pi cari kat mana?"...aku "Ya bapak..." sayu je...sob!sob!sob!

Raya ketiga dan keempat, kami sekeluarga pulak yang serang rumah orang....dari pagi sampai malam...dalam banyak2 rumah tu 1/3 mesti dok berkunci lagi...iyalah..dulu mana ada handphone..jadi bapak main terjah saja la...

Raya kelima dan seterusnya adalah hari untuk kami berehat....mana tetamu yang datang tu kami hidang apa yang ada je....ala kadar...lagi pun dah tak ramai yang datang....

Punyalah meriah dulu...saling berkunjung macam ada kenduri di setiap rumah...Anak2 bebas berlari makan minum....bebas sebebasnya....Melayu, Cina, India, Mat Saleh semua serbu rumah aku dulu...ada yang kenal, ada yang tak kenal (kawan kepada kawan)...semua kami layan sama rata...

Raya sekarang

Raya pertama hingga ketiga, banyak pintu rumah kemas berkunci...iyalah masing2 balik kampung utara selatan timur barat....
Yang tak balik kampung pun, kemas jugak berkunci pintu...malas nak layan tetamu tak diundang....>>>>tak semua la...sikit2 je...

Sejak berkahwin..raya pertama dan hingga ke tiga begitu memenatkan...masa terbuang diatas jalan raya dan highway....sempat kunjung 2 3 rumah sedara je...rumah kengkawan? hmmm jangan harap...masa sangat terhad..iyalah satu utara..satu selatan....

Masuk raya keempat..masing2 dah sibuk bekerja...balik dah lewat...bulan dah timbul baru sampai rumah...tetamu nak datang kena buat appointment dulu....
Waktu kerja ada jugak aktiviti mengunjung ni...tapi sesama department kat opis je lah...

Penyelesaiannya..warga kota biasanya akan buat rumah terbuka hujung minggu...ada yang sempat pergi..ada yang sempat jenguk je....ada yang buat khemah...ada yang macam sardin berkumpul dalam rumah saja hingga ke tangga (rumah burung merpati)...ada yang makan2 macam kenduri..pakai pinggan cawan pakai buang...ada yang ikut protokol...pakai pinggan mahal...sampai aku nak makan sate pun kena pakai sudu garfu..anak pun aku kepit kuat2...mau taknya...kalau pecah pinggan cawan mahal tu...mau ada yang buat muka... senyum salam pun tak ikhlas.....hmmmmm...

Ada jugak yang buat appointment nak datang rumah...siap request soh masak segala... macamlah tuan rumah tu tokey kedai mamak...tapi ada jugak tuan rumah yang bagi menu soh pilih...wahhhh...kelas kau....

Aku pulak bila nak buat rumah terbuka????....
Semuanya kelam kabut....pening aku....
Insya Allah...satu hari nanti...

Note : Bila bang? I volunter nak masak ni...tapi tak nak lah kutip2 barang hamper lepas tu paksa masak buat open house......keji tau...;-p

No comments: