Friday 2 September 2011

Proses Ruqyah

Besar atau kecil kesan proses ruqyah bergantung pada kehendak Allah,kemudian dipengaruhi oleh kekuatan iman mua'lij (perawat) dan keikhlasan pesakit yang diruqyah.Ia juga dipengaruhi oleh kekuatan sihir ataupun gangguan jin yang menyerangnya.Oleh itu,tips berikut perlu kita perhati dan laksanakan.
Menurut Ustaz Abu Zhafran,sebelum,semasa dan selepas proses ruqyah,sebaik baiknya kita lakukan perkara perkara berikut:

1.Hentikan,hilangkan dan musnahkan segala bentuk kesyirikan,wirid bidaah(amalan atau zikir yang tidak diajar oleh Rasullullah)unsur khurafat,tahyul,benda pusaka,gambar bernyawa,patung dan segala perkara yang dapat mewujudkan gangguan jin utusan syaitan.Sekiranya benda yang akan dimusnahkan itu berupa tangkal,azimat,wafak dan sebagainya,dekatkan benda itu ke mulut ,bacakan surah al Fatihah,ayat kursi,al Ikhlas,al Falaq dan anNas.Ludah beberapa kali sebagai tazlil atau penghinaan,kemudian bakar ataupun musnahkan serta buang di tempat yang tidak di jangkau oleh manusia.

2. Sentiasa menutup aurat dengan sebaik baiknya.Usahakan selalu mengikuti pengajian Islam secara rutin.Sebaik baik ruqyah adalah mempelajari Islam dengan baik,menyakiininya dan mengamalkannya.

3.Usahakan supaya selalu berada dalm keadaan berwuduk dan solat berjemaah di masjid terutama bagi lelaki.

4.Membaca wirid wirid berikut: Laa ilaha illallahu wahdahu la syariikalah,lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa ala kulli syai in qodiir.Maksudnya,"Tidak ada Tuhan yang disembah melainkan Allah.Tidak ada sekutu bagiNya ,kepadaNYalah segala kekuasaan dan bagiNyalah segala pujian dan Dia maha mampu berbuat segala sesuatu".
(Dilaporkan oleh Bukhari dan Muslim)
Astaghfirullahal ladzi laa ilaaha huwal hayyul qoyyum wa atuubu ilaih.
Maksudnya,"Aku memohon ampun kepada Allah yang tidak ada Tuhan yang patut di sembah kecuali Dia sematamata.Yang Maha hidup dan berdiri sendiri dan aku bertaubat kepadaNya."

5.Lakukan perkara perkara lain yang disukai Allah dan tidak disukai oleh syaitan bagi melemahkannya seperti:
*menahan marah
*menghilangkan rasa sombong
*memperbanyakkan doa dalam sujud semasa solat wajib ataupun sunat
*sujud syukur semasa mendapat nikmat daripada Allah
*berinfak atau bersedeqah
*membetulkan niat bagi menjaga keikhlasan dalam setiap perbuatan
*segera beristighfar daripada kesalahanan
*selalu makan dan minum dengan membaca basmallah dan menggunakan tangan kanan
*Membca doa sebelum dan bangun tidur serta doa doa harian lain termasuk doa keluar atau masuk rumah,masuk ke tandas dan sebagainya.
*kerap memca dan mendengar ayat ayat alQuran
*Lakukan persetubuhan suami isteri dengan menjaga adab-adabnya,berdoa sebelum melakukan hubungan,terus bersuci sesudah melakukan (sekurang kurangnya berwudhu) serta bersyukur atas anugerah nikmat yang Allah kurniakan.
*Menjaga dan memelihara pancaindera terutama penglihatan dan pendengaran daripada perkara perkara maksiat.
*Berdoa minta diberikan kesabaran kerana kita memohon pertolongan kepada Allah perlu dengan kesabaran.Antara doa itu adalah: Rabbana afrigh alaina sobran wa tsabbit aqdaamanaa wansurna alal qaumil kaafiriin.Maksudnya :"Ya Allah,lapangkanlah untuk kami kesabaran ,teguhkan pendirian kami dan bantulah kami dalam menghadapi kaum kafir".

6. Memperbanyyakkan membaca doa
Allahumma inna ala dzikrika wa syukrika wa husni 'ibaadatika.
Maksudnya:"Ya Allah,bantulah kami dalam mengingatiMu,bersyukur kepadaMu dan beribadah sebaik baiknya kepadaMU.

7.Berusahalah bagi selalu membantu ataupun mendoakan kebaikan kepada saudara Muslim yang lain walaupun kepada orang yang tidak menyukai kita.

Semoga mendapat manfaat bersama.

Sumber : Kasturi Syifa HQ

No comments: