Thursday 15 September 2011

Macaroon

Awal tahun 2011, kaki masak bagai dilanda tsunami macaroon....
Apo bondo makaroon tu?

Macaroon @ Amaretti adalah sejenis biskut rangup, ringan dan kenyal yang dibakar. Ia dibentuk bulat atau kecil. Kerak luarnya amat rapuh dan garing tapi di bahagian dalam agak lembut dan kenyal.

Catatan awal direkodkan resepinya menggunakan putih telur dan pes badam yang dipukul kuat hingga menjadi ringan dan kental atau pekat (meringue). Walaubagaimanapun kini telah wujud pelbagai versi resepi dari pelbagai negara dengan menambah gula atau digantikan badam dengan serbuk cashewnut/hazelnut/kentang atau kelapa parut. Versi popular hanya menggunakan gula, putih telur dan serbuk badam/kelapa parut. Ada yang letak inti seperti pes coklat, blueberry, strawberry, teh tarik, coffee, green tea, dan segala macam filling yang ada...

Asalnya dari Itali dan dibawa berhijrah Perancis dan ke seluruh dunia melalui penjelajahan dan penaklukan. Orang Yahudi Itali gemar membakar resepi ini ketika merayakan 8 hari "Passover" kerana tidak menggunakan tepung.

Aku pun dah terkena pukulan gelombang macaroon. Macam2 versi resepi dan cara aku kumpul konon2nya nak buat sendiri...tapi hareeemmmmm....takde masa laaaa.....lagipun aku takut tak jadi sebab tak cukup alatan la....> baeekkk punya alasan.....dasar pemalas nak mampus

Maka aku ambil keputusan untuk minta orang buatkan....chef berbakat dan terkenal....confirm jadi punyalah....tapi kena hulurlah sket.....

Tadaaaa......


Bagi aku biskut ni macam kuih bangkit....cair di mulut >>>Sedap lagi kuih bangkit mak aku
Intinya manis sangat lah.....
Not my taste...bolehlahhh....
Cukuplah buat lepas kempunan....
Cara terbaik menikmati macaroon adalah dengan secawan coklat 'O' panas....

Note : Nasib baik tak pulun buat sendiri...kalau tak membazir jee..tapi kalau ada orang bagi...aku makan lah jugak...rezeki jangan ditolak....hehehehe
P/S : Thanks Kak DYA..

No comments: