Monday 5 September 2011

Raya Dolu vs Raya Sekarang : Baju Raya

Raya Dolu....

Dolu2 baju raya macam pelangi, tak de sedondon bagai...tak de tema segala...
Pakai jelah baju apa yang ada...biasanya mak akan jahit sendiri baju raya anak...mak memang berbakat...macam2 bentuk fesyen mak buat...kembang payunglah, kebarung lah, leher potong bunga lah, potong V lah, bahu kelim lah...macam-macam lagi....

Masa aku budak dulu..baju raya aku biasanya recycle baju kakak je....Jarang ada baju baru...Baju masih elok apa salahnya....ada aku kesah...tapi ada mulut puaka kawan kakak keluar ayat depan ramai, "eh!dulu bukan hangpa ka pakai baju ni...sama la....". masing2 mak dan kakak buat muka bodo je pura2 tak dengar..tak nak aku kecik ati la tu... tapi mangkuk sekor tu asyik ulang2 ayat sama....bukan aku tak paham..

Bila masuk sekolah menengah, barulah mak jahitkan baju baru...lagi pun masa tu aku dah kena pi sekolah belajar kelas tambahan dan baju kakak aku pun dah kusam sebab selalu buat pakai...mak kesian aku pakai baju recyle...aku pun dah besar dan reti merajuk ...ngada2...

Raya sekarang....

Setelah menikah, masih tiada tema dan  baju baru...

Lebih kepada mix match je....

Hubby aku ok je recycle baju melayu selang tahun...yelah...baju jarang pakai....aku recycle je pakai baju kurung yang selalu pi opis...bila agak2 dah banyak tahun recycle baru beli baju...tu pun baju kurung yang aku tempah aku rasmikan dulu pakai pi opis, tak sempat tunggu raya pun...

Bila dah ada anak, baru la aku macam gedik nak adakan tema...tapi laki aku tak layan sangat...huhuhu...

Note: aku okay je...jangan membazir beb....pakai baju melayu /kurung pun sampai tengah hari raya je...lepas tu layan jeans ngan T ....baru boleh bernapas....

No comments: