Friday 6 January 2012

Makan apa di sekolah..

Family aku dulu bukanlah orang senang..
Sumber pendapatan hanya dari bapak seorang...
Perbelanjaan sekeluarga yang besar ini perlu berjimat dan dicatu selalu..
Tiada langsung kemewahan..
Kami hanya ada apa yang dikatakan "keperluan" sahaja...
Tiada permintaan untuk "kehendak" yang akan dilayan.

Kalau sessi pagi..
Biasanya aku hanya sempat minum Milo secawan...
Bapak beri duit belanja sekolah hanya 20 sen..
Tapi bapak bagi syarat kena bawa balik semula 10 sen untuk disimpan semula dalam tabung..
Kalau terbelanja semua, esok kena ganti balik...
Dengan 10 sen apa yang boleh di beli zaman 80an dulu...
Hmmm...dapat karipap sebijik atau cekodok 2 bijik atau air sirap secawan.
Nasi lemak atau mee goreng atau bihun atau laksa biasanya 30 sen atau 40 sen semangkuk atau sepinggan. Bukan sepinggan besar ya...alah...boleh la 4 kali suap...kalau yang berkuah tu biasanya kuah je lebih...kenyang hirup kuah je!
So kalau teringin nak makan di kantin, kena kumpul dulu duit tu...
Dalam kes aku...paling boleh seminggu sekali je boleh makan kat kantin....

So buat apa waktu rehat? tak makan kah?
Eh.....makan....emak bagi bekal....
hari-hari mak bagi bekal.....
Ada nasi goreng kosong..ada mee goreng kosong...tapi selalunya cokodok penyet je....
Menu tu jelah selalu...berulang-ulang....
Air mesti teh o atau kopi o
Milo minum kat rumah je!
Tak bosan kah?
kadang tu bosan la jugak...tapi bila dah lapar apa yang ada tu balun je....
Nasi sejuk ka...teh o sejuk ka...habis licin...
Air tangan mak tu....memanglah sedap.....

Tadi bapak bagi syarat kena bawa balik semula duit belanja...
Mak pun nak bagi syarat jugak....
Setiap bekal yang dibawa..bawa pulang bekas kosong ya....
Mak kata hang makan la jugak walau tak lapar....
Kalau tak pun kongsilah dengan kawan2....
Tapi selalunya mesti habis aku kerjakan...
lapar oooooo sebab aku aktif kat sekolah....
Aktif dok buat apa sangat lah tu...nanti aku cerita....

Ramai jugak kawan2 yang tak bawak bekal...
Selalunya depa tu kaya2 la....
Aku pun teringin la jugak nak makan kat kantin selalu...
Menu kantin sedap ooooo.....panas2 lagi......
Ntah apalah yang sedap sangat tak dak lauk semuanya...nasi goreng kosong...mee goreng kosong...sirap kosong...nasi lemak ikan bilis 3 ekor..kacang 4 biji....
Sedap sebab makan ramai2 kot....
lagi pun makan sekali sekala setahun memanglah sedap kan....
Memang tak dak can la aku makan kat kantin kerap...
Mak hari2 gigih buat bekal..cincai pun heaven je aku rasa...
bukan aku je cakap camtu...kawan2 pun cakap emak aku pandai masak...
Mak depa pemalas tak bagi bekal sebab tak tau masak tapi bagi alasan tak dak masa...padahal surirumah anak dua je....cehhh...
Hari2 sibuk nak pau bekal aku...mencik!

Ish...rindunya masakan mak...
Apa? Masak sendiri? Dah tak tau pi belajar dengan emak?
Eh! Memang emak dah ajar...tapi air tangan aku dengan air tangan emak mana sama?
Kulit tangan aku dengan kulit tangan emak aku tak sama!
Tukang makan pun tak sama!
Emak masak dengan kasih sayang dan penuh tanggungjawab...
Aku pun masak dengan kasih sayang dan penuh tanggungjawab....
Tukang makan tu cakap emak masak sedap sangat....
Padahal aku guna bahan sama timbangan...sama masa...semuanya sama...
Tapi masih kata aku masak tak sama macam mak...walaupun licin pinggan...

Tapikan pada satu hari....
Aku masak senyap2 cepat2 sebelum tukang makan balik dari merewang....
Bila balik aku cakap emak yang masak.....
Wahhhh....makan bertambah2....
"Sedap sangat emak you masak...you bila nak pandai masak macam ni?"
Ha! Nampak tak?
Bukan salah air tangan aku....
Tapi salahkan tukang makan hokey! :-P

Eh! Cerita macam dah melencong je....

No comments: