Wednesday 4 January 2012

Hari Pertama Sekolah..

Hari ini merupakan hari pertama persekolahan 2012.
Ada juga yang dah mula semalam tapi minoriti je...
Kat ofis ni ramai yang ambil cuti hantar anak ke sekolah..
Aku belum sampai masanya...
Myya tak daftar sekolah lagi pun..
Jalan raya dah mula sesak...semput aku! Mencik!
Tak ada kah satu strategi untuk memudahkan anak ke sekolah?
Tak perlulah mak pak kena hantar anak hingga buat jalan sesak!
Bayangkan satu anak murid satu kereta...pffffssss....
Aku suka konsep yang diguna pakai di Jepun dan Korea...
Terbaek!

Teringat masa aku bersekolah dulu....
Kisah hari pertama aku ingat2 lupa...
Tapi emak kata aku bantai tidur dalam kelas.
Dari habis rehat sampai balik..
Hinggakan dah bunyi loceng waktu balik pun aku lena lagi...
Sampai kena kejut dengan emak ajak balik..
Hahaha...mana biasa bangun awal pagi macam tu...
Tapi tak nangis aaa...

Hari kedua emak dah tak teman..
Emak cuma hantar...balik...rehat hantar makanan...balik...datang semula untuk bawa aku pulang...
Hmmm gigih emak...naik basikal tua je masa tu...
lepas seminggu mak suruh pergi dan balik sendiri...tapi waktu rehat mak akan hantar makan..
Lepas 2 minggu mak bagi bekal...pergi balik sekolah sendiri....
Masa tu dah ada kawan, so tak la takut sangat...
Jarak rumah ke sekolah lebih kurang 2 km....
Kadang pergi dengan kawan...kadang pergi sendiri....
Walaupun ada kakak yang sama sekolah tapi tak sama sessi...depa sessi petang...
Berani je...takde orang kacau pun macam sekarang ni...
Badan pun sihat je sebab berjalan jauh selalu...kat sekolah pun main lagi waktu rehat...
Seronok sangat!

Budak2 sekarang jarang yang takut ke sekolah.
Dah biasa bersosial sejak umur 3-4 tahun lagi...
Dah ramai kawan di taska taski..
Selalunya yang masuk sekolah pun geng2 yang sama juga...
Malah budak sekarang makin bijak sesuaikan diri dengan keadaan..
Tak sama macam dulu...kerana kami hidup dalam kawalan...
Aku dulu tak pernah masuk tadika pun...
Hidup hanya di kawasan rumah dan lingkungan ahli keluarga..
So agak ambil masa nak sesuaikan diri di sekolah...
tapi itulah pengalaman berharga tak akan dapat lagi!

Apa lagi paling tak boleh dilupakan?
Ohhhh...tentulah pasal makan...
Aku kan suka makan!

Bersambung di entri lain...........

No comments: