Wednesday 25 January 2012

Kecil-kecil lagi dah kaya.... Part 1

"I baca entry pasal bekal ke sekolah (disini), waaaahhhhh....suka simpan duit dalam tabung ya? Mesti kecik2 lagi you dah kaya...banyak duit...." tegur seorang rakan secara2 tiba2 tanpa bagi salam...
"Mesti banyak duit ni...apa kata belanja i lunch!" sambung bicaranya sambil kunyah kerepek pisang...tersembur2...ceh!

Eh..eh....dia kata aku kaya duit la....
Aku kaya duit? Tak tahu pun?
Sebab aku menabung dari kecik maka aku dah kaya duit sekarang?
Kejap....nak buka internet banking tengok statement....
Eh! Apakah ini? Banyaknya.....
Banyaknya space kosong kat field balance tuuuuu....tak nampak angka!
Tapi aku bersyukur...
Masih mampu untuk memenuhi "keperluan" dan "kehendak"
masih berbaki untuk simpanan masa depan...
Al Hamdulillah! Al hamdulillah! Al hamdulillah!

Kecil2 lagi aku dah kaya duit?
Setakat menabung sehari bersekolah 10 sen...
Hmmmm...kalau budak2 sekarang rasanya lagi kaya...
Sehari paling kurang pun RM3-RM5 duit belanja sekolah kan...
Kalau ikut budaya aku dulu yang berjalan kaki ke sekolah...bawa bekal...
Oh! Memang boleh kaya raya....
Tapi itu tak mungkin...sekarang pergi sekolah kena naik bas, teksi, lrt...kena makan sebab tak sempat buat bekal... kali ni memang mak tak sempat sebab majoriti mak yang bekerja...sesudah subuh dah kena keluar ke sekolah...perjalanan terlampau panjang....
Budaya dah berubah....

Berapa sangatlah aku boleh menabung dulu....
Dari Darjah 1-2 duit belanja aku cuma 20 sen sehari..kena tabung 10 sen...
Darjah 3 aku dilantik sebagai pengawas...bapak up jadi 30 sen...kena tabung 20 sen...
Darjah 4 aku kena tukar sekolah, tapi jadi pengawas jugak....bapak up jadi 40 sen...tabung 20 sen...
Darjah 6, bapak up jadi 50 sen...tapi kali ni bapak kata ikut suka nak tabung berapa tapi hari-hari mesti tabung...sebabnya aku aktif persatuan so kena pergi sekolah petang2...pastu bapak asyik masuk hospital...aku kena jaga bapak di hospital dari lepas balik sekolah hingga maghrib...duit tambang bas masa tu 20 sen sehala, aku pakai duit belanja ni lah buat tambang....ohhh..kisah ni sangat sedih...
Bapak dah tukar siap syiling 50 sen satu tin milo...bila arwah masuk hospital, arwah pesan supaya amanah ambil duit belanja sekolah, memang aku patuh...
Lepas UPSR bapak meninggal.....

Sambung cerita nak jadi kaya lagi lepas ni....

Kecil-kecil dah Kaya....Part 2 di sini
Kecil-kecil dah Kaya....Part 3 di sini

No comments: