Friday 27 January 2012

Kecil-kecil lagi dah Kaya.... Part 3

Kecil-kecil dah Kaya....Part 1 di sini
Kecil-kecil dah Kaya....Part 2 di sini

Lepas SPM aku kerja sementara...
Duit gaji yang ciput tu aku catu jugak....
Al Hamdulilllah aku boleh guna duit simpanan gaji tu masuk Matrikulasi tanpa minta 1 sen pun daripada emak....
Aku berjimat cermat guna duit MARA RM14 000 selama 3 tahun pengajian di Universiti...
Cukupkah?
Chaiiittt! Memangla tak cukup...
Aku kerja time cuti semester cari duit lagi!
Aku makan sekali sehari di universiti....
Aku pernah pengsan sebab aku hanya makan sebuku roti sandwich dan air kosong selama 10 hari sebab duit dalam tangan hanya ada RM7 sebab loan lambat masuk....
Sebuku roti yang dicatu tu sampai berkulat, tapi aku cubit2 kulat tu buang dan telan je roti tu.
Pinjam duit dari kawan?
Sorry! Bapak aku dah ajar panjang meminjam...
Bertahan selagi boleh...
Kisah sedih lagi....
Roomate pun tak perasan aku berlapar sebab aku kata aku puasa...
Lepas sedar dari pengsan, aku kena marah kaw2 dengan roomate...
Tapi esoknya duit loan masuk....aku bantai makan nasik lauk ikan 3 kali sehari..muahahahaha
Tapi sehari tu je la....Next day catu balik...

Mula kerja..
Duit simpanan dalam bank hanya ada ratus je....
Aku masih catu duit gaji yang tak seberapa dari jawatan kontrak yang aku dapat....
Al-Hamdulillah dengan catuan tu aku dah boleh bagi sikit duit belanja kat emak..
Aku betul2 susah....aku betul2 terasa bebanan....
Aku tak ada tempat bergantung.....aku betul2 independent...
Aku survive!

Sekarang Al-Hamdulillah aku diberi rezeki yang mencukupi...
Aku masih kekalkan budaya catuan tu....
Eh! Bukan catulah.... berjimat cermat......
Aku masih tak boleh lupakan semuanya...orang...keadaan...situasi...
Aku selalu beringat walaupun kadangkala aku berbelanja ikut nafsu...
Lepas tu menyesal dulu pendapatan.....hahahaha....
Aku memang kaya dari kecil sampai sekarang....aku kaya pengalaman!

"Eh! Jadi tak belanja aku lunch ni?" suara bersembur kerepek berbunyi lagi...
"Laaaaa...boleh! Aku kan kaya....tapi hari ni aku bawa bekal" aku jawab pantas
"Tak yah lah makan bekal u tu....kita makan kat luar" dia pun jawab pantas...
"Tak boleeehhhh, mak aku pesan kalau bawa bekal kena habiskan, bawa balik bekas kosong!" aku jawab laaaaaggggiiii pantas....muahahahahaha

Emak! I love you! Bapak! I missed you soooo much!

P/S: Emak ku sayang....diriku tak kurus menulang lagi....dah berubah emak....huhuhu tolonglah....nak kurus balik....huaaaaa huaaaaa huaaaaaa...sudah!nangis pun tak guna...sila diet dengan seimbang!

No comments: