Thursday 26 January 2012

Kecil-kecil lagi dah Kaya.... Part 2

Baca kisah Kecil-kecil dah Kaya....Part 1 di sini.

Masuk sekolah menengah..
Duit belanja aku dah tak tetap....
Sumber pendapatan keluarga yang besar ni hanya dari duit pencen bapak yang tak seberapa...
Sekolah aku jauh sangat...mak kena upah sewa van lebih jimat dan selamat dari naik banyak bas lompat....
Emak bagi RM30 sebulan....aku bayar sewa van RM16 sebulan...dan baki itulah buat belanja sekolah...Kelas pulak selalu pulak duit keceriaan lah...duit hadiah cikgulah....aku terpaksa beri dengan berat hati....sekolah pulak selalu jugak buat kelas petang...so aku kena balik naik bas lompat...guna belanja yang sama buat tambang 40sen sehala bagi 1 bus...aku naik 2 biji...
Makan? Aku kena ikat perut...tak ada bekal....aku berlapar sepanjang hari di sekolah....
Aku hanya makan bila sampai rumah...sekali sehari....itu je yang ada....kalau makan lebih mak akan susah hati dan sound "hang tak ingat orang belakang ka?"..
Aku memang kurus gile....tulang semua timbul....
Aku tak berani keluar kalau ada angin kuat....memang rasa nak terbang melayang...hahaha
Bekal? Dah tak sempat sebab aku dah dijemput oleh van buruk tu pukul 6.00 am sebab aku orang pertama dan terdekat kat rumah apek tu...dia kena kutip budak2 lain lagi...aku selalu sampai sekolah pukul 7.15 am...cehhhhh!
Kadang2 mak tambah juga duit belanja dlm RM10 sebulan...bolehlah aku beli burger kosong  RM1 kat kantin yang menjadi rebutan dulu....sentiasa je sold out....>>>ntah apa yang best burger kosong dan kering tapi sangat heaven bagi budak tak berduit macam aku....
Belanja aku memang betul2 di catu.....tiada lagi boleh ditabung.....
Ada sekali emak ternampak aku salin baju dalam bilik...masa tu tengah berkemban....
Emak terus keluar bilik....aku nampak emak menangis.....
Aku tanya kenapa?
Emak hanya nangis sambil bersuara perlahan "Awat la hang kurus sangat....aku tak bagi cukup makan ka?"
"Ya! Memang tak cukup...mak asyik suruh ingat orang belakang je!" aku menjawab selamba....Pannnggggg! Kena penampor...Huh! seperti anak derhaka!
Eh! Gila hang! Tak sanggup aku nak keluarkan statement tu...
Itu statement setan!  Bukan aku....
Yang sebenarnya aku jawab "Eh! Semua model kena kurus, anak mak ni kan nak jadi model terkenal..."
"Hahahahahahahaha....piiiirahhhhhh!"
Ha amek kau! Emak piiiiraaahkan aku....
Tapi aku bahagia tengok mak senyum balik.........
Sedih bila dikenang!

Lepas SPM aku kerja sementara...
Duit gaji yang ciput tu aku catu jugak....
Al Hamdulilllah aku boleh guna duit simpanan gaji tu masuk Matrikulasi tanpa minta 1 sen pun daripada emak....
Aku berjimat cermat guna duit MARA RM14 000 selama 3 tahun pengajian di Universiti...
Cukupkah?
Chaiiittt! Memangla tak cukup...
Aku kerja time cuti semester cari duit lagi!
Aku makan sekali sehari di universiti....
Aku pernah pengsan sebab aku hanya makan sebuku roti sandwich dan air kosong selama 10 hari sebab duit dalam tangan hanya ada RM7 sebab loan lambat masuk....
Sebuku roti yang dicatu tu sampai berkulat, tapi aku cubit2 kulat tu buang dan telan je roti tu.
Pinjam duit dari kawan?
Sorry! Bapak aku dah ajar panjang meminjam...
Bertahan selagi boleh...
Kisah sedih lagi....
Roomate pun tak perasan aku berlapar sebab aku kata aku puasa...
Lepas sedar dari pengsan, aku kena marah kaw2 dengan roomate...
Tapi esoknya duit loan masuk....aku bantai makan nasik lauk ikan 3 kali sehari..muahahahaha
Tapi sehari tu je la....Next day catu balik...

Lepas ni sambung cerita bila dah kerja pulak.

Kecil-kecil dah kaya Part 3 di sini

No comments: