Tuesday 13 March 2012

Santai di Kuching Sarawak- Day 4: Berakhir!

Pukul 7pm kami gerak ke Airport. Perjalan ambil masa 35 minit. Sampai je airport tuan kereta tak sampai lagi. Kena tunggu pulak nak serah kunci…..on the way katanya….apa daaaa…..

Myya dah excited nak naik aeroplane. Aku biar je berlari melompat…

“Yang tunggu sini, abang pergi hantar beg dulu….mana tiket?”

Tengah sibuk cari tiket tiba2 Myya menjerit. Dah tergolek. Tangan dah cekup mulut. Aku berlari dapatkan Myya. Ya Allah….banyaknya darah….

“Cepat bang…bagi air….berdarah ni….”

Aku dah panic. Myya dah meraung tak hingat. Aku curah2 air perlahan untuk bersihkan darah. Aku cuba cari punca pendarahan tapi tak nampak sebab gelap….

“Abang pergi hantar beg dulu. Dah lambat ni…..”

Aku cuba pujuk dan tenangkan Myya……jam dah 8.10pm tapi bayang tuan kereta masih tak nampak. Tiba2 nampak che abang datang masih dengan bagasi.

“Kaunter beg dah tutup. Nasib baik dah buat online check in.”
“Takpelah….less than 12kg. hand luggage je lah….”

Ye betul. Aku datang dengan bagasi seberat 10kg dan pulang dengan 12kg je untuk kami bertiga. Beg sandang pun satu saja buat isi susu Myya dan dokumen. Nama pun santaikan….

Ish….aku dah panas….che abang call tuan kereta lagi. Tiba2 che abang tinggalkan kunci bawah karpet kereta.

“Selamat ke bang?”
“Tuan kereta yang suruh. Dia lambat lagi nak sampai tu…”

Hmmm….tawakal jelah….

Jam 8.20pm. Kami terus check in.

“Ini je bagasi encik? Sekejap ya…” petugas di pintu masuk terus bercakap di walkie talkie..Blalalalaaa…
“Ok…nanti abang tinggalkan beg ni di tangga flight ya…Kita masuk kargo…cepat sikit ya….”

Aku tarik bagasi. Che abang dukung anak…tengah turun escalator…tiba2 dah dengar panggilan akhir..

“Penerbangan ke Kuala Lumpur akan berlepas dalam 5 minit. Pintu akan di tutup 2 minit lagi…”

Aku tengok signboard. Ha? 200 meter?

Kami berlari sepantas mungkin. Rupa2nya ada 3 lagi passenger berlari sama…

Sampai di gate 2…petugas kelam kabut tagkan bagasi sambil bebel marahkan kami lambat…..

Tiba-tiba…”Puan ********* ke?”

Tersentap aku! Kenapa? Hari ni dah 4 kali aku dengar soalan tu…nanti aku cerita…

Pukul 8.30pm. kapal terbang bergerak!

Aloooooooo……kat tiket tulis flight time 8.40pm ya….korang yang awal tau!

Myya sangat excited baca manual keselamatan dalam fligt tu….mulut bebel2 bertanya macam-macam….

“Mak…nak kencing la….”

Masuk toilet flight….dengar bunyi pressure yang kuat…..

“Mak! Bunyi apa tu? Mak! Tengok kencing tak boleh keluar…”

Alahai siannya…takut sampai tak jadi nak kencing….

Kali ni Myya berjaga sampai mendarat di LCCT sebab layan Angry bird di tablet….

Muka seronok dan penat hingga lupa sakit terjatuh tadi.... 

Kami naik teksi balik rumah =RM84.
Al-hamdulliah selamat sudah….

End of Day 4

No comments: