Saturday 8 October 2011

Pasar Basah vs Hypermarket

Dolu-dolu aku suka ikut mak pergi pasar basah....
Di sana aku jumpa macam2 jenis ragam dan bangsa...
Disana juga aku boleh cari apa sahaja jenis bahan mentah yang mak aku nak....
Disana juga aku boleh tengok pelbagai jenis ikan dan sayur yang pelik2....
Ikan,sayur,ayam.daging di sini semuanya fresh.....
Biasanya baru naik dari laut atau baru petik dari ladang....ayam pun baru sembelih...
Harga pun boleh tawar menawar....
Berapa banyak kuantiti yang kita nak pun akan di jual....
Mak aku selalu beli daun sup bawang 20 sen je...cukuplah buat masak untuk 2 hari...
Mak minta halia 30 sen je...ha...sekali diberi seketul besar....
Nak beli telur pun macam2 gred ada...macam2 jenis ada...telur puyuh asin pun pernah aku jumpa...

Sekarang pun bila aku temankan mak ke sana....
Mak masih dapat beli daun bawang sup 20 sen...
Sangat heaven!!!!!!

Tak sempat nak snap bahagian ikan...lagiiiii heaven!
Tapi kini aku hanya boleh ke hypermarket....
Ada jumpa daun sup bawang 20 sen? ...hareeemmm...
Sekali beli kena amik secekak...mahal pulak tu....
Selalunya banyak yang akan berakhir ke tong sampah....
Langsung tak serupa....

Tapi ada juga barang yang lebih jimat beli di hypermarket...

Note: Belilah secara bijak!

No comments: