Monday 7 November 2011

Alahai Ketupat.....

Mak aku memang handal buat ketupat kacang palas....
Setiap kali raya itu adalah hidangan yang menjadi rebutan...
Dicecah pula dengan sambal rendang ayam hasil mak tangan mak jugak....
Fuhhhh.....aku je tambah 3 pinggan.....
Aduh!!!!! Hubby menjeling maut jerrr.....
Bukan apa...kecik ati aku tak tolong tambahkan pinggan dia jugak!
Muahahahahahahahahaha....

 2 atau 3 hari sebelum raya, mak dah cari daun palas...
Kemudian anak2 perempuan terutama aku di kerah untuk buat kelonsongnya supaya senang dibentuk nanti...
petang raya mak masak pulut yang dicampur kacang soya separuh masak...
Next sumbatkan dalam kelonsong dan ikat ketat2.....
Tu pun aku jugak yang rajin menolong...
Then mak stim sampai masak......
Siap!

Tapi sekarang ntah mengapa aku dah tak boleh melantak sakan ketupat pulut ni!
Berangin semacam....

Maka beralih arah ke ketupat nasi....
Tapi maaflah....kami tak pandai nak anyam daun kelapa tu....
Rebus je dalam plastik yang ditebuk2...
Then mak tindih aka himpit dengan batu lesung untuk padatkan...
Sekarang tidak lagi.....
Aku cakap "Mak! pakai jelah ketupat segera nona tu...senang!"
Mak aku jawab "Hmmmph!  Tak sedap!"....
Ho!Ho!Ho! Sama je la mak ooooiiiii.....


Di rumah mertua hanya popular dengan lemang.....
Tapi pernah la merasa lemang pulut hitam...lemang campur jagung...
Jeng!jeng!jeng!paling pelik...lemang biasa tapi warna merah....ntah kenapa!

Yang terbaru...lemang sarawak.....
dibuat oleh orang sarawak dan katanya popular disana...
Dibalut dengan sejenis daun...lebar daunnya...aku tak tahu apa namanya....
Rasanya....macam lemang pulut biasa jer....

No comments: