Thursday 29 December 2011

Saya kawan Tan Sri.....

1.20pm

Perbualan dengan customer.
Intro...bla..bla..bla...

C: Saya Y****b. Saya ni kawan lama Tan Sri. Saya dulu satu sekolah dengan dia. Dari sekolah rendah lagi. Kami ni dah macam kawan baik (ala-ala BFF gitu). Rumah saya dekat dengan rumah Tan Sri dulu. Tan Sri suka main bola. Petang2 kami selalu main bola sama2. Dia pandaaaaiiiii main bola. Cekap sungguh....bla...bla...bla...

Customer bercerita tanpa henti hampir 4 minit....
Aku tak sempat menyampuk pun...aku diam je mendengar.....

C: bla...bla...bla....pendek kata saya ni memang baik dengan Tan Sri!
A: Rapat sungguh hubungan encik ya. Masih berhubungan dengan Tan Sri. >>>dari cerita dia aku jangka macam dah di tokok tambah....tapi aku cuba cut short...
C: Memang rapat. Family dia pun dah macam family saya sendiri. Tapi itulah....Tan Sri tu sibuk memanjang....payah benar nak ajak minum kopi pun......
A: Hmm...maaf ya...saya memang seronok nak dengar kisah encik lagi..tapi ada banyak call masuk sekarang ni...ada apa2 yang saya boleh bantu encik?
C: Saya nak pakai duit sekarang ni....boleh di katakan kecemasan....saya tahu sekarang ni urusniaga di tangguh...tapi tak ada cara lain kah?
A: Maaf encik...kami memang tak boleh hentikan proses yang sedang berjalan sekarang ni. Ia amat berisiko tinggi jika dilakukan.
C: Kalau saya buat rayuan?
A: Setiap tahun ramai yang buat rayuan. Tapi biar saya terus terang saja...tiada satu pun yang berjaya mendapat kebenaran.
C: Tapi ini melibatkan antara hidup dan mati. Tak kan tak boleh tolong. Biar saya bercakap sendiri dengan Tan Sri.
A: Maaf encik. Untuk pengetahuan encik. Tan Sri pun pernah memohon perkara sebegini. Tapi bila kami jelaskan semua risikonya, dia faham. Lagi pun encik, tempoh penangguhan ini dilakukan setiap tahun pada tarikh yang sama.
C: Oh! Tan Sri pun kena jugak? Hahahaha...Tak pe lah...Biar saya call Tan Sri sendiri...tak kan kawan tak boleh tolong kawan kan?
A: Saya minta maaf sekali lagi ya....Ada apa2 lagi yang boleh saya bantu?
C: Terima kasih. Saya nak call Tan Sri terus.
A: Terima kasih kerana memanggil.

Note: Macam-macam taktik yang digunakan sekarang ni! Alasan kecemasan melibatkan hidup dan mati ni setiap tahun ada...

No comments: