Wednesday 4 April 2012

Kurang di ajar!

Hari Jumaat lepas ke KLIA..
Che Abang baru balik dari Jakarta..
Sampai je terus ajak Myya ke Taman Mainan depan KFC..
Seronok betul Myya main..

Dah penat..aku duduk di satu sudut..
Buka tablet...
"Myya...mai tengok mak ada cerita baru Upin Ipin"
Myya tak layan.
Tiba-tiba....

"Makcik tengok cerita apa ni? Ada game tak?"
Datang seorang budak dalam lingkungan umur 6 tahun terus ambil tablet dari tangan aku..
Terkejut aku....
Myya dah datang marah-marah...
Aku ambil semula...
"Takde game la....tengok movie je...."

Kemudian hp berbunyi...
Che abang bagitahu flight baru landed...
Tengah aku bercakap, budak ni dah tekan2 skrin tablet..
Myya dah melarang marah...
Keadaan masih terkawal.
Dah habis cakap..aku simpan hp dalam beg.
Tiba-tiba....
"Handphone makcik ada game tak?"
Terus budak ni ambil handphone dalam beg aku dan tekan2..
Eh! Aku mula nak panas...

Kemudian dia main tiup buih2..
Myya seronok kejar....
Yang aku pelik ditiup buih tu jauh2 dan suruh Myya kejar...
Kemudian dia lari datang kat aku....

"Makcik nak kacang sikit.."
Sambil tangan seluk ambil coklat M&M paket 750g yang aku beli tadi..
Mula2 ambil 5-6 biji, kemudian ambil lagi 2-3 biji dan lagi dan lagi...
Aku tak hirau sangat....
Ralit memandang Myya melompat...
"Mak...tengok abang ambil banyak gula Myya..."
Sekali aku tengok dah penuh tangan dia dengan M&M tu...
Laaaa haaaiiiii.....habis setengah peket di balunnya...dekat 400g tu....
Myya baru makan dalam 10 biji je....
Aku tahu sebab aku yang suapkan coklat tu masa tengah main tadi..
Aku terus ambil plastik tu dan letak tepi..
"Makcik...nak kacang lagi..."
"Sudah lah tu...nanti sakit gigi...."
"Kedekutnya...!"
Aku tahan marah je....

"Abang...jom main bubble lagi..."
Dia buat tak tahu je...
Myya ajak lagi....
Dia buat tak dengar...
Sambil sibuk minta tablet aku nak main game....
"Takpelah Myya, nanti mak beli lain. Kita main sama2. Kesian bubble abang tingga sikit je tu."
Sekali dia jawab....
"Pergilah cari...kalau boleh jumpa di sini. Saya beli di tempat lain....Kenapa makcik tak ada game? Tak pandai ya......"
Waaahhhhhh...kepala aku dah berasap...
Terus aku ajak Myya blah...

Eh! Dengan budak2 pun nak ambil hati ke?
Eh..taklah!
Aku tak ambil kisah sangat..tapi kalau melebeh..memang aku hangin...
Sebab mak bapak aku tak ajar aku kurang ajar sopan macam tu!
Dan aku pun tak ajar anak aku kurang ajar sopan macam tu!
Eh..Aku tak simpan dalam hati pun...
Tapi aku akan jadikan ia pengajaran..

Semoga aku jadi ibu bapa yang mengambil tahu tindakan anak..
Aku juga berdoa agar budak itu tak terbawa2 perangainya tu di masa depan.

Ya Rabbi...bantulah hambaMU ini mendidik anakku menjadi insan solehah..Amin

No comments: