Tuesday 11 September 2012

KAYAP pulak dah...

Ahad lalu aku perasan ada seperti sebiji jerawat tumbuh di bawah dada sebelah kanan..
Sesekali rasa gatal...
Aku tak berani garu..
Sebaliknya hanya basuh dengan sabun...

Esoknya...rasa gatal menjadi-jadi....
Aku hanya mampu menahan sebab ada di ofis....
Sesekali aku ke ladies room mengaru perlahan...
Jerawat semakin merah...kawasan sekeliling mengeras.....
Petangnya aku tengok dah ada lagi sebijik jerawat berhampiran...
Kali ni rasa sengal dan menyucuk di situ....
Jerawat pertama dah pecah dan ada 'mata' yang solid strukturnya....
Che abang kata itu bisul....

Lusa aku ke klinik....
Doktor lelaki la pulak....
Nasib baik aku dah tangkap gambar siap2 semalam...
Tapi doktor tak puas hati....
Kena la selak jugak sikit....
Nasib baik aku pakai jaket...tak le terdedah sangat....
Doktor tekan, belek, tanya macam-macam...
Kemudian tulis punyalah panjang dalam rekod..
Aku intai jugak nak tahu...ada nampak 'herpes'...
Tapi yang lain tak boleh baca....

"Doktor tulis apa? Saya sakit apa?"
"U kena kayap."
"Apa? Macam mana?"
"Ini virus...siapa2 pun boleh kena...dan virus ni biasa ada dalam badan manusia...ia aktif bila imunisasi tak kuat...bukan sebab kotor ke atau apa2 yang lain..."
"Boleh jangkit ke? Serius tak? Ada side effect?"
"Tak berjangkit...cuma jangan biar melarat...jangan risau...ada orang kata kalau titik bersambung boleh mati...itu dongeng saja....saya bagi ubat sapu dan makan...lepas 5 hari datang balik saya tengok..."

Ubat yang diberi...
- Virox : Acyclovir Tablet 200mg - 2 biji 3 kali sehari - untuk bunuh virus
- Prednisolone Tablet BP 5mg - 1 biji 3 kali sehari - for imflamation
- Virless Cream: Antiviral Agent :-sapu sekerap mungkin
- Ubat tahan sakit

"Antibiotik perlu ke?"
"Tak perlu sebab baru peringkat awal...biar badan lawan sendiri dulu....."
"Doktor, saya tak mau ubat tahan sakit...sakit boleh tahan...ok je..."
"OK bagus...saya cancel. Lepas sapu ubat cuci tangan ya."
"Ok doktor!"
"Bagus! Pergi balik...jangan lupa datang semula"
"Balik mana?"
"Balik ofis...pergi sambung kerja. Hahahahaha"

Ceh! Buat lawak pulak dah!
Aku pun tak mau MC sebab lagi 3 jam dah nak balik...tak perlu pun...
Tapi bulan lepas, rakan 1 opis pun kena kayap di kepala..dapat MC dekat 2 minggu....

Nota: Kayap ini jika tidak dikawal akan menyebabkan ia merebak pantas dan menyebabkan kesakitan kerana ia menyerang urat rasa. Apa-apa virus pun boleh menyebabkan kematian jika tidak di rawat dan di tambah pulak dengan imunisasi badan yang tak kuat. Keadaan lebih serius jika ia menyerang pancaindera dan sendi. Ubatan herba juga boleh membantu untuk rawatan.

No comments: