Wednesday 26 September 2012

Jangan Cabar Saya!

Sejak kebelakangan ini isu kerahsiaan maklumat pelanggan di institusi kewangan menjadi topik hangat.
Walau bagaimana pun masih ada manusia yang tak faham dan menganggap pekerja ingin sembunyikan maklumat mereka..
Sedangkan pekerja tersebut telah membuat penilaian dan manusia ini tidak mampu memberikan dokumen atau pengesahan sokongan mengenai dirinya...
Aku benar2 menjaga etika ini tapi malangnya di sebabkan oleh faktor manusia itu 'somebody', aku telah diberi amaran oleh pihak pengurusan...
Bila aku mengatakan hanya mematuhi peraturan yang dibuat syarikat sendiri...
Pengurusan masih ingin beri amaran kononnya aku tiada etika melayan pelanggan!
Cuba anda fikirkan situasi ini......

Kes 1 : Perbualan melalui TELEFON

Caller: Dik, akak nak tahu baki akaun akak..
Aku: Boleh saya dapatkan nombor akaun puan?
Caller: Akak tak ingat nombor akaun, akak beri nombor IC sahaja..
Aku: Baiklah. Tapi saya perlu buat beberapa pengesahan untuk buktikan kesahihan pemanggil...

Aku bertanyakan siapa nama ibu, nama sekolah, transaksi terakhir pernah dibuat, alamat terakhir, dan lain-lain....
Tapi manusia ini tidak boleh menjawab satu pun dari soalan tersebut dengan betul....

Aku: Maaf puan. Memandangkan puan tidak dapat membuat pengesahan diri, kami tidak dapat memberitahu maklumat lanjut mengenai akaun puan. Saya cadangkan puan hadir di kaunter. Lebih mudah untuk kami membuat semakan dan pengesahan. Mohon puan bawa buku akaun sekali ya.

Caller: Hei! Kenapa aku tak boleh tahu maklumat akaun aku...Pakai nombor ic pun bolehkan. Sebelum ni aku call senang je kawan kau beritahu. Tak  banyak soal pun..
Aku: Maaf puan. Kami perlu menjaga kerahsiaan maklumat pemegang akaun.
Caller: Awak tahu tak saya siapa? Saya Puan Sri dot.dot.dot. Saya kenal Tan Sri dot.dot.dot. > tadi dia perkenalkan diri akak aje pun
Caller: Bagi aku cakap dengan ketua kau...
Aku: Boleh puan sri. Sebentar saya cuba sambungkan.
Caller: Oh! Berani kau cabar aku ya. Terus nak sambung. Bagi nama kau.
Aku: Maaf puan. Saya tidak berniat untuk mencabar. Saya hanya penuhi permintaan puan.
Caller: Amboi! Berani cakap banyak lagi. Siap kau nanti...

Panggilan dimatikan dengan kasar!

Kes 2: Berurusan di KAUNTER

Visitor: Saya nak buat pengesahan akaun isteri saya untuk mohon saham. Ini nombor akaun dia >>sambil hulurkan sehelai kertas yang di koyak dari kotak rokok.
Aku: Maaf encik. Pemegang akaun perlu hadir sendiri. Jika tidak dapat hadir, beliau kena sertakan surat perlantikan wakil. buku akaun dan ic. Encik ada bawa semua dokumen itu?
Visitor: Tak ada. Kau bercakap dengan dia di telefon.>>>again! jika aku dapat sahkan melalui telefon, bolehkan aku serahkan dokumen maklumat akaun tu kepada orang yang hadir di kaunter tanpa ada sebarang dokumen sokongan?
Aku: Maaf encik. itu peraturan yang perlu di patuhi.

Visitor mencuba pelbagai helah lain dan yang paling sakit hati, dia tak mahu berikan ic dia dia untuk aku buat salinan pun.....
Dan akhirnya....dia menjerit....Kau Kurang Ajar! Tak Tahu Layan Pelanggan!

2 hari berikutnya aku mendapat surat warning dari pengurusan beserta alasan....

"ANDA DIDAPATI TIDAK MELAYAN PELANGGAN DENGAN BAIK."

Dengan mendengar cerita di sebelah pihak....
Terus jatuh hukum.....
Langsung tidak munasabah...
Kemudian aku mendapat tahu bahawa kedua2 manusia itu adalah "somebody"...

Wahai Pihak pengurusan...
Adakah kami frontliner ini perlu melayan pelanggan double standard?

No comments: