Monday 23 July 2012

Nak Berubah..Tapi Bagaimana?

"Aku nak berubah"
"Aku nak berhijrah"
"Aku tak gemar melihat keburukan itu...aku mahu ia dihentikan"

Seringkali kenyataan di atas didengarkan....
Pelbagai bicara dan keinginan diluahkan.....
Tapi segalanya masih seperti dulu....
Bila ditanya kenapa.....
Jawapan yang didengar.....

"Memang aku nak berubah...tapi aku tak tahu bagaimana nak mulakan..."

Mudah sahaja sebenarnya.....
  • Mulakan sekarang
Jangan bertangguh. Anda tidak tahu jika esok masih ada. Anda tidak tahu bila kematian akan tiba. Mulakan pada detik dimana telah tercetus di hati untuk berubah. Just do it!
  • Mulakan perubahan dengan diri anda
For things to change, i must change first. Jika anda mahu orang jujur dan hormat kepada anda, Anda yang perlu terlebih dahulu jujur dan hormat pada diri sendiri dan orang lain.
  • Mulakan sedikit dahulu
Tak perlu berangan untuk buat perubahan besaran kerana ia akan menjadi kejutan kepada diri dan persekitaran. Tak semua mudah menerima kejutan sebegitu. Tak semua perubahan mengejut itu akan berkekalan. Andaikan anda ingin mengubah sebuah gunung, maka bermula dengan mengalih seketul batu. Lakukan secara berterusan. Lama kelamaan gunung tersebut akan berubah dan kukuh berpaksi.

"Allah tidak akan merubah nasib kaum itu melainkan mereka yang melakukan perubahan tersebut"


Sumber : Pembangunan Insan,Astro Ria

No comments: