Friday 27 July 2012

Air tangan Suami

Sejak 5 tahun lalu...
Aku hanya mampu berbuka puasa di dalam kereta...
Paling cepat aku sampai pun dah dengar azan maghrib di muka pintu..
Sepanjang tempoh itu aku mengerah fikiran dan tenaga untuk cuba hidangkan menu sahur dan berbuka...

Tahun pertama, kami hanya membeli lauk pauk di bazar ramadhan...selalu merungut sebab mahal, tak sedap dan tak menyempat dah basi...
Tahun kedua, en suami dah boleh masak lauk simple tapi masih lagi beli lauk tambahan di pasar ramadhan...masih lagi bunyi rungutan kerana dah makin mahal dan makin cepat basi....
Tahun ketiga, aku masak dan frozenkan lauk-pauk dan dipek untuk sekali hidang...en.suami hanya panaskan tapi katanya tak gemar sangat sebab tak fresh....
Tahun keempat, aku hanya frozenkan bahan untuk memasak menu...en. suami hanya perlu memanaskan bahan dan menambah bahan mentah lain...kemudian adjust serba sedikit..tambah bahan/rempah/sos...hmmm puas hati sebab lauk fresh...
Tahun kelima, en. suami dah pandai masak macam-macam menu....skill dan minatnya memasak semakin di asah...macam2 menu dihidangkan....bertambah2 puashati dan bersyukur....

Sepanjang lima tahun itu aku hanya memasak pada waktu cuti atau bila sempat jer....

Aku bersyukur kepada Allah kerana dapat merasa air tangan suami yang hebat....
Kadangkala aku pulak yang malu sebab menu yang aku masak tak sesedap air tangannya...

Signature dish en suami....daging goreng kunyit dan telur goreng hailam....
Waaaahhhhh....sangatlah terbaek......
Dengar macam menu mudahkan..tapi sampai sekarang aku masih belum capai tahap kesedapan tu walaupun sukatan bahan yang sama digunakan....

Memang benarlah pesan emak, air tangan memainkan peranan.....
Air tangan yang mengandungi kasih sayang dan keikhlasan...
Akan menghasilkan sesuatu yang terbaek dan istimewa....

Eh! Apa air tangan aku tak sedapkah?
Nak mula mengutuk lah tu......
Bukan begitu....setiap orang mempunyai kelebihan masing2...
Setiap orang ada signature dish tersendiri....
Mana boleh semua orang masak rasanya sama je kan....

Tapi tahun ini, aku berjaya pulang awal....
Dan en.suami dah mula mengedik manja....
Minta nak makan itu dan ini....
Dengan alasan skill memasak dia dah ke laut....
Tapi sempat lagi tu ajar aku letak segala macam ingredients penyedap...
Ceh! Kononnya la kannn!
Walaupun skill aku pun nak ala2 ke laut jugak...
Tapi pantang di cabar okeh....
You just name it babeh...i will cook for you...with lots of love and sincerity....
Heheheheh

Walau apa pun.....

Terima kasih abang.....



No comments: