Sunday 7 August 2011

Siapa kena ikat di bulan Ramadhan???

Masa sekolah dulu, ustaz dan ustazah selalu pesan bulan Ramadhan ni iblis dan syaitan diikat. So kita boleh tahu samada perbuatan jahat kita disebabkan hasutan syaitan atau disebabkan nafsu sendiri yang berkeinginan untuk melakukan perkara batil..
So masing-masing pun cuba muhasabah diri....dan berasa malu nak buat jahat sebab nanti pasti kawan-kawan nampak yang diri sendiri yang sebenarnya jahat... tak boleh nak salahkan hasutan syaitan laknatullah hehehe...

Tapi pada suatu hari...jeng!jeng!jeng!

Alkisahnya aku terperangkap dalam satu upacara perubatan tradisional dimana seorang pakar perubatan tradional sedang mengubati seorang pesakit wanita yang begitu rakus meronta-ronta sambil dipegang oleh 3 orang lelaki yang berbadan  besar dan boroi..Sekali pesakit meraung dengan suara yang garau dan menendang-nendang hingga terjatuh salah seorang lelaki tersebut....

"Wow!!! Kuatnya!!!" aku melatah...

Tok dukun pun menekan sebiji limau di ibu jari kaki pesakit dan mula berdialog...Pesakit wanita tak bersuara perempuan pun....

Tok dukun  : Sapa hantar Ko???
Pesakit      : Tuan aku!
Tok dukun  : Sapa tuan kau?? Kenapa kau kacau dia??

Pesakit menjerit2 sakit mengaduh je tak jawap soalan tok dukun...

Tok dukun  : Kenapa kau kacau dia???
Pesakit      : Tuan aku suruh. Tuan benci dia.

Komunikasi berterusan dalam suasana tegang sebab yang menjawab soalan selalu berdolak dalik. Macam tak sekolah. Orang tanya lain jawab lain. Tak pun dia buat dhek je...aku pun hangin...

Tok dukun : Baik ko keluar. Tinggalkan minah ni >nama tak boleh sebut
Pesakit     : Tuan upah seekor kambing. Apa ko boleh bagi...>eh!eh!demand pulak 
Tok dukun: Aku bukan tuan ko. Kalau ko degil aku seksa ko > sambil menekan ibu jari dengan gaya pencak silat...

waaaahhh.....tuan dia bagi kambeng..ko ado?

Bualbicara diteruskan hinggalah pesakit kembali normal bila ada perjanjian yang dibuat....>panjang lagi citer ni..maleh aku nak taip. Sangat cliche citer ni..

Persoalannya siapa yang bercakap garau melalui pesakit wanita tadi ?
A: Hantu  B: Setan  C: Iblis  D: Suku sakat  E:semua diatas 

Jawapannya : JJJJJJIIIIIIIINNNNNNN. Tiada satu pun jawapan di atas.

Ya! rupanya jin masih bermaharajalela dan tak diikat. Yang diikat adalah tok gurunya yang terdiri dikalangan Iblis dan syaitan laknatullah.....

Note : baru aku tau.. Patutla kat sekolah aku ada kes histeria dan rasukan masa bulan posa dulu.. Apsal tak tanya ustaz dulu aaa? sekarang baru nak tau...eh kenapa ustaz tak cakap dulu aaa????

No comments: