Tuesday 8 January 2013

Myya ke Sekolah: Hari Pertama



7 Jan 2012

Pukul 6.30 pagi Myya dah bangun...
Bersiap ke seokalah tanpa banyak karenah.....

Pukul 7.15am
Myya dah sampai ke sekolah...
Antara yang terawal....

Myya senyum je....
Tiada riak ketakutan.....
Kami bawa dia tour ke kelas....
Masih senyum riang.....

Pukul 8.00am
Dah ramai anak2 yang datang....
Mak bapak pun penuh....
Aku menjangkakan akan ada taklimat yang diberikan...
Untuk perkenalkan siapa cikgu kelasnya...
Jadual kelasnya......
Menu makanannya......
Tapi itu semua tiada......
Cikgu sibuk memujuk anak yang menangis.....
Ada 2 orang je pun yang menangis....
Tapi tak perlulah semua cikgu menghurung memujuk.....
Mak dia kan ada! pftsssss!
Kononnya nanti berjangkit tangisan tu ke anak yang lain....
Ye...lah...psikologi budak .....
Yang aku komplen ni....semua cikgu menghurungnya....
Perlukah......
Dan ada jugak mak budak yang berlagak cikgu.....
Memberi arahan kepada anak lagak guru besar joyah!
Terkujat-kujat budak tu semua dengar pitching tinggi tu!
Double pfttsssss.....
Eh!Maaf melalut pulak.......

Tapi Myya cool.....
Aku ajak dia duduk di kelas...
Myya pilih bangku purple....
Suka katanya.....

Aku minta cikgu bawakan kawan sekelas.....
Dan Myya selamba je menegur minta budak tu lap hingusnya....
Tapi dia bercakap berhemah je......
Aku perhati je dari jauh....
Melihat gelagat Myya yang pandai bawa diri...

Eh...kenapa lihat dari jauh?
Sebabnya.....

m: Mak....Myya ok...mak pergi la kerja....
M: Takpelah...mak teman Myya kejap 
m: Nanti mak lambat pergi kerja.....
M: Mak dah lambat pun.....
m: Mak tak takut bos ke?
M: mak dah cakap kat bos....
m: Mak pergi la....Myya ok.....

Aku emo ok!
Myya halau aku balik!
memanglah semalam aku dah pesan dengan dia yang aku kena kerja dan tak boleh teman dia lama sebab tak  dapat cuti hari ni...
Tapi aku tak jangkalah kan kejap benar aku boleh di situ...

So aku perhati je dari jauh......

8.30am
Cikgu panggil semua anak berkumpul...
Memanggil nama anak untuk kehadiran dan susunan kelas....
Aku tengok Myya selamba je mengaku bila dengar nama seakan namanya di panggil....
Angkat tangan dan bangun ke depan sambil angguk2 mengaku....
Aduyai....anak aku....im proud!
Walaupun salah nama....tapi dia berani.....
Kemudian....baca doa...menyanyi...bersenam.....
Aku masih menunggu kalau2 dia cari......
Tapi dia tak menoleh pun...
Terus pandang ke depan......

8.45am
Aku nak beransur.....
Myya dah boleh berdikari....
Sampai ke pintu.....
Ada mak budak menegur.....

MB: Eh...awal nak balik....
A: Saya kerja...(sambil terpinga2 sebab macam kena sergah...)
MB: Tunggulah dulu...kesian anak....nanti dia tengok mak budak lain boleh tunggu...mak dia tak ada pulak....
A: Oh! Ye lah....(sambil masuk semula...)

8.50am
Aku tengok MB tadi sibuk panggil anaknya....
Anaknya dah bergenang air mata tapi masih tak keluar barisan....
Myya masih tak menoleh.....
Masih tak mencari aku.....
Hmmmm.......
Perlahan-lahan aku melangkah keluar....
MB budak tadi angkat2 kening.....
Aku senyum je.....
Sambil berdoa kepada Allah...
Agar Myya dan anak2 itu semua selamat.....

5.35pm
Aku pecut dari ofis......
Terus ke pintu kelas....
Tak sabar jumpa Myya.....
Bunyi riuh rendah anak bermain....
Cikgu memanggil2 di pintu nama Myya.....
Eh! Kat depan pintu je ralit main..
Cepat-cepat dia mengaku.....
Cikgu cakap dia tak mandi...air tak ada....
Aku angguk ok....
Aku tak lepas pandang Myya.....
Minta cepat2 dia salam cikgu.....
Dan bawa dia pulang......

Dalam kereta....
Aku banyak bertanya......
Myya jawab seronok sangat....
Tapi agak menggigil.....sambil cakap lapar dan penat.....
Hmmmm...nampak gayanya..dia tak makan di sana....

Di rumah.....
Myya makan nasi, roti coklat, keropok sebungkus, susu 2 botol....
Amboi! lapar betul.....

No comments: