Wednesday 30 January 2013

Disiplin secara diplomasi


Bagi membantu mendidik anak ke arah lebih berkesan, ibu, bapa serta penjaga harus mengetahui tidak elok mengungkap perkataan ‘jangan’ secara kerap kerana ia boleh menghalang perkembangan kendiri anak.

Namun masih terdapat beberapa keadaan perkataan itu dibolehkan, misalnya apabila anak membahayakan diri mereka, membahayakan orang lain serta bertindak merosakkan barang atau harta benda secara sengaja.
Kanak-kanak juga seharusnya dilatih menurut kata, bukannya dimarahi atau dihukum. 
Mendisiplinkan anak secara diplomasi bertujuan membantu si anak memperbaiki dirinya sendiri dengan lebih berkesan.
Renungkan panduan berikut, barangkali ia boleh membantu anda dalam proses mendidik anak:
 
·  Ibu bapa tidak seharusnya memukul anak dari lutut ke atas bahagian badannya.
·  Apabila hendak memukul, jangan gunakan tangan atau anggota tubuh. Malah, menampar anak menggunakan tangan boleh membuatkan anak bertambah degil dan nakal serta tidak boleh dikawal.
·  Apabila memukul anak, hanya rotan di bahagian telapak kakinya.
·  Berikan anak pelukan setiap hari kerana anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan kecerdasan daya ingatan lebih kuat berbanding anak yang jarang dipeluk.
·  Pandang anak dengan pandangan kasih sayang. Ini akan membuatkan anak lebih
yakin pada diri apabila berhadapan dengan persekitaran luaran.
·  Berikan galakan setiap kali anak berbuat kebaikan seperti pujian, pelukan, ciuman, hadiah atau sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya. Ia boleh menjadi pendorong baginya untuk terus melakukan perkara baik.
·  Jangan mengharapkan anak yang belum matang melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan kerana mereka masih lagi kanak-kanak sedang berkembang. Perkembangan itu membuatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuk melakukan kesilapan.
·  Dalam proses membesar dan mendidik anak-anak, anda tidak seharusnya mengeluh di hadapan mereka. Keluhan akan membuatkan anak berasa diri mereka sebagai beban kepada ibu bapa.
·  Apabila anak berhadapan dengan kesukaran, tenangkan mereka setiap kali mereka memerlukannya.
·  Luangkan masa bersama anak di luar rumah dan peganglah tangan anak apabila berjalan bersama mereka. Mereka tentu akan merasakan kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan ibu bapa.
·  Hargailah permainan kesayangan anak kerana mereka juga akan menghargai barangan kesayangan ibu dan bapa.

Sebolehnya, elakkan daripada membuang barangan kesayangan mereka walaupun ia sudah rosak. Sebaiknya, minta kebenaran terlebih dulu sebelum berbuat demikian.

·  Untuk mengeratkan hubungan, jangan sesekali membiarkan anak tidur tanpa ciuman selamat malam.
·  Jangan membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak akan merasakan kerja pejabat lebih penting daripada keluarga kerana ibu atau bapa lebih menumpukan perhatian pada perkara terbabit berbanding diri mereka.
·  Terimalah kenyataan kadangkala diri kita ini bukanlah ibu bapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan tekanan menjadi ibu bapa. Masing-masing masih cuba untuk mempelajari sesuatu yang baru dan cuba sempurnakan keadaan itu sebaik mungkin.
·  Apabila anak menangis pula, ia bertujuan melegakan keresahan mereka, tetapi kadangkala ia sekadar untuk menarik perhatian.

Bagaimanapun, berilah perhatian kepada mereka kerana mungkin dalam masa 20 tahun dari sekarang, akan tiba giliran ibu bapa pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi.

Malah, anak pula sibuk dengan urusan kerja dan keluarga masing-masing.

Artikel ini disiarkan Harian Metro pada : 2013/01/29

No comments: