Friday 21 February 2014

Polis Sekolah

Alkisah ada yang bertanya.
Best ke jadi pengawas sekolah?
Sebab anak dia bakal dilantik. So masih dipertimbangkan untuk menerimanya.

Hmmmmm......
Aku hanya berpengalaman menjadi pengawas sekolah dari Darjah 3 hingga darjah 6
Masuk sekolah menengah, aku tolak segala tawaran..tiap tahun cikgu offer..aku tak mo..
kenapa? sebab dah malas nak amik port jaga tepi kain budak lain
lagi pun aku rasa tugasan pengawas sekolah ni tak menentu dan menggangu ketenteraman diri..
terpaksa ponteng kelas dan buat rombongan ramai-ramai spot check bag
terpaksa balik lambat atau datang awal ke sekolah sebab menjaga budak2 keluar masuk sekolah
terpaksa bermasam muka kalau dapat tangkap member sendiri
terpaksa jaga pintu gate sekolah
terpaksa jaga kelas sebab guru nak mesyuarat
terpaksa itu terpaksa ini
eh....kenapa semua terpaksa ni? tak ikhlas ke?
hmmmm...kadang tu ikhlas tapi lebih banyak kena paksa...

eh...bukan ke pengawas ni dikalangan budak pandai...mesti pandai kawal situasi...
Poooodah.....dalam banyak banyak pengawas yang aku kenal boleh bilang le dengan jari yang selalu jadi pelajar dalam ranking terbaik...
Itu dulu la....sekarang budak budak bijak kot...

Lepas tu aku sendiri pun tak suka pengawas ni...
Berlagak nak mampous sebab kononnya ada kuasa...
lebih lagi kalau dikalangan cha ya nun alip dan cikgu jaga pun sebangsa...
yang budak m....yu ni asyik kena buli buat macam-macam
Benci aku!

sekarang ni kalau aku jumpa bangsa ni yang dulu berlagak...
sekarang jadi orang biasa2 je pun....otak udang!

So kalau anak-anak terpilih nak jadi pengawas sekolah ni...
pertimbangkan ikut senario...dan kemahuan anak tu jugak..
Jangan di paksa..


Adakah aku menyesal jadi pengawas sekolah ni....

YA! Sebab aku di "balachikan" tanpa sedar
TIDAK! Sebab itulah pengalaman yang bukan semua orang dapat merasanya...

Habis tu,,nyesal ke tidak?

NEUTRAL!

Hahahahaha

No comments: